Hellitä vähän

Etelä-Toscanan pikkukylät

etelä-toscana

Hei, täällä ollaan taas! Töihin palatessa arki imaisi mukaansa ja elokuu vain sujahti ohi huomaamatta. Tähän on vaikuttanut montakin syytä, mistä mahdollisesti lisää myöhemmin. Nyt haluan kuitenkin keskittyä johonkin kivaan ja kepeään, eli meidän Italian matkan viimeisiin osiin. Tiedän, että blogi on ollut nyt hyvin matkapainotteinen, mutta tarkoitus ei ole tehdä tästä pelkkää matkablogia. Haluan vielä dokumentoida meidän reissun viimeiset osat ja palataan niihin muihin aiheisiin sen jälkeen 🙂

Meidän Italian matkat edelliset osat löytyvät täältä (Venetsia) ja täältä (Pohjois-Toscana). Luvassa on nyt Etelä-Toscana, mikä oli ehkä henkilökohtainen suosikkini koko reissussa! Etelä-Toscana on täynnä pieniä keskiaikaisia kyliä keskellä upeita maalaismaisemia. Kylät ovat kauniita ja idyllisiä, mutta myös aika samantyylisiä keskenään, joten saman päivän aikana voi kiertää useammankin kylän.

Ensimmäinen vierailemamme kylä oli San Gimignano. Kylään ajoimme Pisasta pieniä teitä, joiden maisemat olivat jo mahtavat. San Gimignanossa on hyvin keskiaikainen tunnelma ja tuntuikin kuin olisi tullut keskelle jonkin keskiaikaisen elokuvan lavasteita. Emme kiivenneet torniin, mutta tornin takaa pääsi kiipeämään muureille ihastelemaan maisemia. Täällä söimme vain pientä välipalaa, joten valitettavasti en osaa antaa ravintolasuosituksia.

San Gimignanosta ajoimme Chiantiin seuraavaan majapaikkaamme. Chiantissa maisemat ovat (yllätysyllätys) aivan upeita, joten jos haluat päästä heti Toscana-tunnelmaan, suosittelen ajamaan tänne. Majoituimme Castellina in Chiantissa ja saimme ystävällisiltä majoittajiltamme vinkkejä alueelle. He jopa varasivat meille kierroksen viinitilalle seuraavaksi päiväksi. Meillä olisi ollut upea uima-allaskin käytössä, mutta keli oli harmiksemme edelleen liian viileä. Alla oleva kuva on otettu meidän ikkunasta, joten ei tässäkään paikassa ollut maisemissa valittamista 🙂

Seuraavana päivänä ajoimme ympäri Chiantin viinialuetta ja kävimme tutustumassa arvostettuun Castello di Verrazzanon viinitilaan. Tila oli suuri ja siitä tuli vähän “turistifiilis”, sillä kierroksia järjestetään isoille ryhmille useasti päivässä. Toisaalta olisi ollut kiva käydä jollain pienemmällä tilalla, mutta tämä oli ainakin helposti järjestettävissä, sillä en ollut ottanut etukäteen selvää viinitiloista. Kierros oli sopivan pituinen ja päättyi viininmaisteluun. Mielestäni ihan hintansa arvoinen, kunhan valmistautuu siihen, ettei ole ainoa paikalla.

Kun Chianti oli nähty, halusin käydä vielä Firentzen lähellä sijaitsevassa The Mall -outlet-kylässä, mistä olin kuullut kehuja mm. Eveliinalta. Täältä voi tosiaan tehdä löytöjä! Ajattelin ensin, että tarjooma on hassuja jämäeriä, mutta erityisesti Guccilla valikoima oli aika huikea. Löysin mustan peruslaukun -40% alennuksella ja se olikin ainoa ei-syötävä-tai-juotava ostokseni reissusta. Outlettiin en näköjään ottanut kameraa, mutta alue on oikein viihtyisä, joskin vähän syrjässä.

Outletista jatkoimme kohti etelää seuraavaan majapaikkaamme Montepulcianon kupeessa. Illalla kiipesimme Montepulcianon toriaukeamalle (minne on aika kiipeäminen!) ihastelemaan yhtä reissun upeimmista auringonlaskuista. Söimme myös erittäin hyvässä ravintolassa ehkä elämäni parasta pastaa, mutta ikävä kyllä en muista sen nimeä tähän hätään… Omistaja oli aikamoinen persoona, joka kävi jututtamassa asiakkaita, lauloi ja esiintyi 😀 Ehkä kaivan nimen vielä jostain!

Montepulcianosta tuli reissun suosikkikyläni yhdessä vielä pienemmän Pienzan kanssa, jossa vierailimme seuraavana päivänä. Kävimme saman päivän aikana sekä Pienzassa että Brunello-viinistään kuuluisassa Montalcinossa. Tosin Montalcinoon sain vain pintaraapaisun, sillä huomasimme lounaan ja viinikauppavierailun jälkeen, että parkkiaika oli kulunut loppuun. Harmi, mutta toisaalta kylä oli hyvin samanhenkinen kuin muutkin Etelä-Toscanan kylät.

Vinkkejä Etelä-Toscanan kyliin kaivoin mm. Lauran ja Jonnan blogeista, joissa on myös hyviä ravintolavinkkejä. Ikävä kyllä molempien kehuma Pienzan Pummaro-pizzeria oli kiinni juuri vierailupäivänämme enkä törmännyt yhtä suuriin staroihin kuin Laura 😉 Kivojen ravintoloiden bongaamiseen käytin myös paljon TripAdvisoria. Pienza on kyllä niin kuvauksellinen paikka, katsokaa vaikka tuota ruusuköynnöksin koristeltua ravintolaa (jonka nimeä en tietenkään kirjoittanut ylös)!

Kelien vuoksi oma haaveeni uima-altailla löhöilyistä ei toteutunut, mutta viimeisenä Toscana-iltana sinniteltiin ehkä tunti altaalla kirjaa lukien – tämä on jäänyt onnellisena muistona mieleen 🙂 Otettiin myös nämä peltokuvat nopeasti ennen ravintolaan astumista. Maisema ei ehkä ollut kovin kummoinen moneen muuhun Toscanan maisemaan verrattuna, ja rumat sähkölangatkin taustalla, mutta tykkään silti näiden kuvien tunnelmasta.

Seuraavana aamuna matka jatkui kohti Roomaa, mistä on luvassa tämän matkatarinan viimeinen osa! Sen jälkeen lupaan siirtyä muihin aiheisiin, mistä voi toki laittaa toiveita tulemaan 🙂

Teema
Matkustus
Keskustelu
Jaa tämä postaus

Saattaisit pitää myös näistä

4 Kommenttia

• Erika

Ah mitä maisemia! <3 Onneksi oma lomamatkani häämöttää jo muutaman viikon päästä, niin ei ihan hirveästi matkakuume noussut. 😀

08/09/2019 16:26 Vastaa
    • Emmi

No eikö! Tuli hirveä ikävä näihin maisemiin 🙂 Ja ihanaa lomaa sulle! <3

08/09/2019 21:58 Vastaa
  • Eveliinalivin

Ei todellakaan tarvitse siirtyä muihin aiheisiin, aina parasta lukea sellaisista aiheista, joista tekijä itse tykkää kulloinkin kirjoittaa 🙂 Ja IHANA Toscana ja Italia – ei siihen nyt ainakaan voi kyllästyä koskaan, kuten ei matkajuttuihin muutenkaan 😀 Ai vitsit miten ihania kuvia ja tunnelmia, Toscana on yksi maailman kauneimmista paikoista <3

09/09/2019 09:29 Vastaa
    • Emmi

Eih, tämä sun kommentti oli jäänyt multa huomaamatta johonkin WordPressin syövereihin 🙁 Mutta totta, kivempi se on lukea sellaista, mikä tulee luontevasti! Ja Toscana on kyllä kaiken hehkutuksensa ansainnut – niin ihana paikka <3

29/09/2019 19:41 Vastaa

Jätä vastaus

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.